"A természetben nincsennek jutalmak vagy büntetések, vannak következmények."   
(Robert Green Ingersoll)   

 

Mozdulj a klímáért 2020-ban!

Szeged, 2020. október 1.

 

A SZTEJKI Kossuth Lajos Általános Iskola minden tanulója és pedagógusa csatlakozott a Mozdulj a klímáért 2020-ban is! Az idei évben szeptember 7.-13. közötti időszakot ölelte fel az akció, a hét témája a méhek és a méz. Az alapvető cél, a tudatos környezetvédelem fontosságának kialakítása, védelme.

Az akció héten több feladat közül lehetett választani:

- az egyik cél az iskola épülete előtti eperágyás, és virágos ágyás rendbe tétele, átültetése,
- a másik projekt a kézműves foglalkozás keretén belül méhecskés rajzok, ablakdíszek készítése, méhecskés foglalkoztató játékok,
- a harmadik része a zöld mérföldek gyűjtése, aminek következtében aktívan hozzájárulunk az éghajlat védelméhez,
- a negyedik projekt egy otthoni foglalkozás - sütisütés anyuval. Lefényképezni a sütési folyamatot, amikor a sütibe cukor helyett méz kerül, milyen mézből készül a süti (akác, virág, erdei.), és a kész sütit,
- az ötödik az életvirág készítése.

Egy internetes feladatban is részt veszünk - Change the future (7.a és 8.a). Egy feladatot megoldottak, a többiről beszélgettek.

A 6.b osztállyal testnevelés órán játszottunk - a felhívásnak megfelelően - méhek, méz témakörben.

Az állatutánzó mozgások olyan fantáziajátékok, amelyekben a nagymozgások segítségével tovább fejleszthetők az alapvető emberi mozgásformák. Ezek a mozgásos játékok igénylik a gyermek természetes mozgásainak minden formáját úgy, mint a járás, futás, ugrálás, kúszás, dobás, mászás és ezek variációit. Növelik a gyermekek mozgáskoordinációját, az erőnlétét és a kitartását.

Méhecske repülés - a tanulóknak jelre egy előre meghatározott területen, tetszőlegesen szétszórt elrendezésben lévő színes karikákból (virágok), kell a mézet (színes labdák) begyűjteni a virágokról, és azt minél gyorsabban elszállítani a kaptárba (előre kijelölt terület). A kirajzás után, egy "méhecske" egyszerre csak egy "mézet" szállíthat vissza a kaptárba. A játék időre megy, és több méhecske raj küzd a "leggyorsabb méhraj" címért. A gyors elindulások és a hirtelen megállások fejlesztik a mozgásindítás és mozgásmegállítás idegrendszeri szabályozását.

Harmadik célkitűzésünk elérésében is sok diákunk vett részt, akik az iskolába jövet-menet a közösségi közlekedést vagy a gyalogos, kerékpáros közlekedési módot részesítették előnyben. Ezen túlmenően pedig "helyi élelmiszeres" és/vagy húsmentes napokat tartottak amivel tovább növelték az intézményi "zöld mérföldek" számát.

A negyedik célkitűzés eredményeként sok-sok finomsággal örvendeztettük meg egymást, jelen viszonyok között sajnos csak képeken.

Az ötödik célkitűzést egy flashmob keretében valósítottuk meg a 3.a osztály diákjainak segítségével.

 

A 2020. évi klímahetünkről készítettünk egy rövid bemutatót, amelyet ITT lehet megtekinteni.

 

Zachar-Vass Anett
tanító